Софийските гаражи станаха златни! По центъра има за 125 000 евро
Цените на гаражите вече гонят тези на апартаментите, а предлагане няма, пише „24 часа“. Гараж в центъра се продава за суми между 45 и 70 хиляди евро в зависимост от нивото, на което е разположен. В една от най-пренаселените зони - около Орлов мост, гараж в луксозна кооперация се продава на още по-висока цена - за 125 000 евро.
Подобна е ситуацията и с паркоместата. Брокер разкрил пред медията, че е успял да реализира сделка за две такива на минус второ ниво в блок около бул. “Джеймс Баучър” срещу 74 000 евро. И добавя, че сега, в края на годината, вероятно вече биха стрували 100 000 евро.
Наемът на паркомясто пък вече върви от 400 лв. нагоре, което за собственика, който го отдава, има определени плюсове в сравнение с това да пусне наематели в гарсониера. Те може да му оставят неплатени сметки, счупени уреди, повреди или най-малкото мръсно. Докато на гаража не му трябва поддръжка, няма опасност от сериозни щети. Така че цените и за краткотрайно ползване на място за паркиране ще се вдигат, прогнозират брокери.
За новите блокове има изискване по едно паркомясто на апартамент, но за по-старите никой не е мислил за това. Там също скоро няма да се намира къде да се остави колата. Положението в София се усложнява и от факта, че общината е продала повече винетни стикери, отколкото са колите на живеещите в синя и зелена зона, а в някои други части на столицата пространствата, в които може да се остави автомобил, са запълнени до 99%.
В столицата вече е изграден един многоетажен паркинг в ж.к. “Надежда”. В процес на строителство е и втори - до пазара “Ситняково”. Има намерение подобен да се издигне и в “Младост”, който е вторият по големина квартал в София. Съоръжението в “Надежда” е построено от общинското дружество “Софийски
имоти”. Той е четириетажен, а на партера има магазини и зала за тренировки. На покрива пък - спортна площадка. Разположен е на площ от 7500 кв. м. Построяването му струва 6,150 млн. лв. Част от тях са собствени средства и кредит от 4,4 млн. лв. от Фонда за устойчиви градове, чийто капитал е получен по оперативна програма “Региони в растеж 2014-2020”. Състои се от 310 места - 188 в покритата част, които са запълнени, и 122 – в откритата, където има свободни клетки. Обособени са и 32 отделения за електромобили. Цената на час е 2 лв., на месец - 90 или 100 лв. според това дали е в откритата или закритата част. Предлагат се тримесечни или годишни абонаменти.
Другият напреднал до голяма степен в строителството многоетажен паркинг - до пазара "Ситняково", също е четириетажен. В него има над 200 места. Струва 6,6 млн. лв. Общата разгъната застроена площ е 6430 кв. м. За него отговаря дружеството “Пазари Изток”. Там е предвидена зона за събития, а на покрива - спортно игрище. Има и кафене, съблекални и две зали за тренировки.
Третото подобно намерение в София е за съоръжение с различни нива за паркиране до метростанция “Младост 3” на мястото на сегашния буферен паркинг.
Но нито там, нито в другите два паркинга има подземни нива. Това изисква повече средства, защото изграждането на инфраструктурата е по-скъпо. Ако има само 1 етаж надолу, оскъпяването не е много, но два и повече етажа изискват допълнително укрепване чрез анкериране или шлицови стени, обясняват инженери.
В Европа мислят в перспектива и изграждат такива паркинги масово над земята, защото е по-евтино. Във Виена например изискват задължително 2 подземни нива за паркинг на всяка строяща се сграда, независимо от предназначението. У нас по Закона за устройство на територията инвеститорът е длъжен да предвиди паркомясто за всеки апартамент в новостроящ се блок. За обществена сграда и за хотел условията са по-различни.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/obshtini/sofiyskite-garazhi-stanaha-zla/